Vijf sterren hotel - Reisverslag uit Warschau, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu Vijf sterren hotel - Reisverslag uit Warschau, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu

Vijf sterren hotel

Door: deniserosendaal

Blijf op de hoogte en volg Denise

20 Augustus 2010 | Polen, Warschau

Vandaag was een unieke dag, ik ben voor het eerst zonder enige planning op reis gegaan. Metrijs had op het internet nog gekeken naar een aantal hotels in Wroclaw, maar je had overal een creditcard voor nodig. We hebben dus de gok maar genomen en hebben een taxi besteld naar het station. De huisbaas heeft voor ons de taxi gebeld.

Natuurlijk kon de vrouw achter de kassa op het treinstation ook geen Engels, maar ik had alles uitgeprint en gemarkeerd, kan niet fout gaan toch? Na alle studentenkaarten en identiteitsbewijzen over de toonbank te hebben geschoven, hadden we dan eindelijk een treinkaartje voor 2 personen. Nu opzoek naar het juiste perron. In Polen wordt, als ik het goed begrepen heb, het perron en het spoor apart aangegeven. Perron 3 heeft bijvoorbeeld ook nog een spoor 3 en 4. Best verwarrend, vooral als op de allerlaatste minuut de trein op een ander spoor aankomt en je geen woord Pools spreekt.

Maargoed, we hebben het precies op tijd gered en ook nog eens in een trein die de goede kant op ging. We zaten tegenover een oudere man die Duits kon, gelukkig maar want natuurlijk moest de conducteur bij ons moeilijk doen. In Polen is het dus niet duidelijk genoeg als je een treinreis met tijden, sporen, alles erop en eraan gemarkeerd laat zien, want ze had ons nog steeds een verkeerd kaartje verkocht. Het was een extra intercity en die kost dus 3 keer zo veel! Gelukkig had ik nog geld gepint voor het weekend, dus konden we in de trein een nieuw kaartje bij de conducteur kopen. Het geld van het eerste kaartje konden we wel terugvragen. Dit koste ook nog enige moeite, omdat we niet wisten waar we moesten zijn.

Toen we het treinstation uit liepen kregen we een beetje spijt van onze keus. Overal waren zwervers, dronken mensen die ons lastig vielen en we hadden uitzicht op een sexshop. Alle vooruitzichten voor een gezellig weekend Wroclaw laten we maar zeggen.

Gelukkig werd het als maar beter hoe dichter we bij het hotel kwamen. Eenmaal aangekomen bij het hotel konden we onze ogen niet geloven, zo lux. Maar we hadden het natuurlijk nog niet geboekt, dus op naar de balie. Metrijs had netjes uitgeprint wat hij op het internet had gezien. Normaal kostte de kamer 600 PLN, maar nu stond er een aanbieding voor 290 PLN. Hij liet ons even schrikken door te zeggen dat hij geen kamer voor ons had, maar hij dacht dat we een kamer voor 2 nachten wilde. Voor 1 nacht was de kamer nog vrij. Vervolgens vroeg hij ons of we er ook ontbijt bij wilde. Metrijs had al op de internetsite gezien dat er wel een aanbieding was voor mensen die dus via het internet hadden gereserveerd met een creditcard, maar dat het zo veel meer kost. Toen hij wilde uitleggen van die aanbieden met de creditcard begreep de man achter de balie ons Metrijs verkeerd. Ineens begon hij te zeggen dat we helemaal gelijk hadden en dat er een speciaal pakket was en toen hadden we het ontbijt er ineens gratis bij.

We wisten dat er in het hotel een jacuzzi is, maar helaas sloot die 10 minuten nadat wij daar aankwamen, dus daar hebben we niet ingezeten. We hebben wel even de fitnessapparatuur uitgetest en alles in onze kamer tot elke vierkante centimeter onderzocht. We verbleven bij Sofitel Luxury Hotels en lux was het zeker. Er was een kingsize bed, een minibar, een tv, airco, een bureau, een heerlijk groot bad, er kwamen tissues uit de wastafel en zelfs het eerste velletje van de wc rol was nog opgevouwen.

De bediening stond continu strak in uniform te kijken of ze iemand konden helpen, bij de balie stond een piccolo te wachten die het snoeppapiertje van onze voorganger nog aannam. Het was gewoon geweldig om als 2 jonge studenten tussen die oudere zakenmensen te lopen.

Nadat we het hotel redelijk hadden uitgeleefd, zijn we nog terug gegaan naar het marktplein. Daar zijn we eerst helemaal rond gelopen en toen hebben we daar eend gegeten en een cocktail gedronken.

Na het marktplein moesten het bad en het bed natuurlijk uitgeprobeerd worden. Er lag bovenop het matras een heerlijke deken van dons en daarover weer een laken, dat lag zo lekker zacht!

• 23 Augustus 2010 - 17:54

Piet:

Wat een avontuur en een feest!

• 23 Augustus 2010 - 18:12

Oma Rosendaal:

Hoi Denise, wij zijn nu aan het kaarten. Het gaat hier heel goed. Wij zijn blij dat je zaterdag weer thuis komt. Ik vind het interresant wat je allemaal meemaakt. Shirley heeft mij het verhaal voorgelezen. Doe de groeten aan Metrijs en tot het weekend.

Groetjes Oma Rosendaal en ook van Opa

• 23 Augustus 2010 - 18:12

Freddy, Eveline:

Hey Denise,

Wat maak je toch veel mee in Polen je hebt niet stil gezeten.
    Maar het eind is in zicht lekker hé!!
    Hier gaat alles goed en met je kleine nichtje ook,ze is al goed gegroeit.Nog veel plezier de laatste dagen in Polen en tot gauw in het vertrouwde Holland!!!

Liefs Freddy, Eveline en een knuffel van Fem

• 29 Augustus 2010 - 18:38

Elle:

aaah je hebt eend op! doe je goed :D je hebt gewoon alles gedaan wat je wilde! netjes:D
    Liefs