Broederij - Reisverslag uit Warschau, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu Broederij - Reisverslag uit Warschau, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu

Broederij

Door: deniserosendaal

Blijf op de hoogte en volg Denise

24 Augustus 2010 | Polen, Warschau

Vandaag heeft Justyna de hele middag bedrijven voor mij gebeld, maar het viel erg tegen. Veel bedrijven gaven geen informatie of waren geen productiebedrijven. Ik begin nu toch een beetje twijfels te krijgen of het nog wel af komt voor vrijdag.

Gerard had mij nog steeds beloofd om mij mee te nemen naar een broederij. Vandaag was die dag. Zijn vrouw werkt als directeur van de afdeling pluimveefokkerij op deze broederij en zij heeft mij de rondleiding gegeven. Het was echt gaaf om te zien. Ze zei er wel bij dat dit een kleine broederij was en dat ze heel veel verbouwplannen heeft. De ventilatie was niet goed en ze hadden ruimte te kort. Het was alleen nog wachten op toestemming van de gemeente en dat gaat in Polen net zo snel als in Nederland.

De broederij is in het verleden van een dochteronderneming van Cehave geweest, maar is een aantal jaar geleden verkocht. Danuta, de vrouw van Gerard, werkte voorheen bij een uitgever van een Duits vakblad. Ze hadden ook Poolse edities, die zij schreef. Veelal ging dit over rundvee, dus zijn had totaal geen ervaring met pluimvee toen ze de beslissing nam om bij de broederij te gaan werken.

Momenteel worden er 2 x per week 60.000 kuikens geproduceerd. De leveringen zijn op maandag en op vrijdag. Het bedrijf heeft een lux probleem, want ze hebben zoveel klanten dat ze het met hun huidige capaciteit niet aan kunnen. Dus naast de 60.000 eieren die op deze locatie worden uitgebroed, hebben ze ook nog andere bedrijven die ruimte over hebben, waar ze eieren laten uitbroeden.

De eieren beginnen in de koeling. Hier moeten ze niet te lang in zitten, want dan gaat de kwaliteit van het kuiken achteruit. Als er ruimte is, gaan de eieren in een broedruimte. Ze liggen in rekken waarin ze langzaam heen en weer worden geschommeld. Dit alles gebeurt bij een temperatuur van 99,5°F, dat is 37,5°C. De temperatuur van het ei is dan 91,1°F, dit is gelijk aan 32,83°C.

Vervolgens worden de eieren uit deze rekken gehaald en in kisten verplaatst doormiddel van een machine met zuignappen. De broedcel waar de eieren nu in komen heeft een temperatuur van 98,1°F (36,72°C). De kuikens hebben een temperatuur van 85,0°F (29,44°C)

Als de kuikens uit zijn gekomen worden ze geselecteerd. De goede kuikens gaan in kratten om getransporteerd te worden. Slechte kuikens worden versnippert. Er wordt nogal moeilijk gedaan rondom het versnipperen van kuikens. Het is natuurlijk best bloederig en het ziet er niet echt fraai uit, maar het is de meest diervriendelijke methode van doden.

In een fractie van een seconde is het kuiken dood, het heeft dus geen tijd gehad om pijn te voelen. Terwijl vergassen of verdrinken enkele minuten duurt, at is pas zielig.

Na de rondleiding heeft Danuta mij weer afgezet bij Cehave. Gerard was in de tussentijd namelijk al vertrokken naar een klant en de broederij ligt op een paar 100 meter afstand van Cehave.

• 25 Augustus 2010 - 07:11

Erika:

Hey meid!
    Ik hoop voor je dat het je lukt met je verslag!! Maar gewoon proberen positief te blijven!! :)
    Succes nog even die laatste paar dagen!
    Liefs Erika