Dierentuin in Wroclaw - Reisverslag uit Warschau, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu Dierentuin in Wroclaw - Reisverslag uit Warschau, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu

Dierentuin in Wroclaw

Door: deniserosendaal

Blijf op de hoogte en volg Denise

21 Augustus 2010 | Polen, Warschau

We hebben heerlijk geslapen in ons kingsize bed. Het enige nadeel was dat als we ons allebei omdraaide, dat we ineens wel heel ver uit elkaar lagen. Maar dit probleem was wel te overzien.

Maar we hadden geen tijd om uit te slapen, want er stond een overheerlijk ontbijt op ons te wachten. Allemaal verschillende soorten cornflakes, versgeperste sappen, broodjes, bolletjes, vleessoorten, kazen, eitjes, fruit, echt alles. We hebben wel 3 borden vol met ontbijt gehad. Het liefst zouden we nog meer proberen, maar het was gewoon te veel.

Voor 12 uur moesten we uitchecken, dus we hebben rustig onze spullen gepakt, heel stiekem gekeken of het wellness centre met de jacuzzi toch niet toevallig eerder open was, maar we hadden pech. Het was de eerste keer dat we in zo’n lux hotel sliepen en net als in een film heb ik mij p het bed laten ploffen, dus moest ik natuurlijk ook net als in de film de zeepjes jatten. Ja, in een 5 sterren hotel kun je het natuurlijk niet maken op gebruikte zeepjes neer te leggen, dus ze zouden het waarschijnlijk toch weggooien. Om 12 uur hebben we onze koffers bij de balie achter gelaten en zijn we naar het vertrekpunt gelopen voor de boottocht.

Deze boottocht stopt bij een dierentuin, wat we moesten zien. En daar hadden ze gelijk in, het was heel mooi. Van koraalriffen tot vlindertuinen, van olifanten tot giraffen, van krokodillen tot spinnen en van lynxen tot zeehonden. Er waren echt heel veel verschillende dieren te zien. We hebben mee dan 3 uur in de dierentuin rond gelopen en toen zijn we weer naar het vertrekpunt van de boot vertrokken. We moesten een paar minuten onder een boom wachten en toen begon de terugreis.

We wilde nog mooie gebouwen in de stad bezoeken, maar naar 1 gebouw hebben we het maar voor gezien gelaten. We zagen namelijk het Panorama Raclawicka, een museum met een panorama muurschildering van binnen. Het leek ons wel mooi, maar was al te laat om een kaartje te kopen. Daarom besloten we een rondje om het gebouw te lopen, maar toen Metrijs net iets te dicht bij een hek kwam, ging het alarm af. Toen zijn we maar heel rustig als onschuldige Nederlandse toeristen doorgelopen. Er waren wel een aantal mensen die ons aan stonden te kijken, maar wij waren het niet hoor!

Dat was wel weer even genoeg sightseeing en omdat het zaterdag was, zaten ook alle winkels al dicht. Toen zijn we maar wat gaan eten in een restaurant. Ik had even genoeg van alles uitproberen en ging voor een simpele schnitzel, tenminste dat dacht ik. Ik kreeg namelijk een enorm bord vol met schnitzel en dan ook nog eens van echt kalfsvlees. Metrijs had heerlijk gekruide kip in een sausje. Tijdens het eten hebben we mensen bekeken die over het marktplein kwamen.

Na het eten vonden we het wel mooi geweest en zijn we naar het hotel gelopen om de koffers weer op te halen. Rond 10 voor half 9 kwamen we aan bij de kaartverkoop van het treinstation. Toen we eindelijk aan de beurt waren, deed de vrouw achter de kassa weer moeilijk. Wroclaw is de 4e stad van Polen, maar ook hier kunnen mensen die op een treinstation werken geen Engels. Gelukkig was er een andere reiziger die het voor ons kon vertalen. Onze trein vertrok namelijk al over 2 minuten en de volgende trein vertrok 2,5 uur later. De treinkaartjes worden hier ook met een tijd verkocht. Dus we waren verplicht om de volgende trein te nemen. Als die vrouw gewoon Engels had kunnen spreken of niet zo moeilijk had gedaan, hadden we de trein van half 9 misschien nog kunnen redden.

Maar goed, daar zaten we dan, 2,5 uur te wachten op een treinstation. Geen plek om te zitten, dus zijn we naar buiten gelopen en zijn we daar op een trap gaan zitten. We vonden het zo raar dat er 2,5 uur lang geen trein reed, dat we nog eens naar binnen zijn gegaan. Toen zagen we de trein van Pozna op een bord staan, dus wij dachten, doen alsof we nergens van weten en gewoon in die trein stappen. Gelukkig hadden we het toch nog even na gevraagd, want het waren blijkbaar borden waarop de aankomst van de treinen stonden. De eerste trein was toch echt om 10 over 11.

Op het perron tegenover ons stikte het van de politie, we hebben er meer dan 40 geteld. Het waren bijna meer agenten dan burgers. We hebben ook nog gezien dat er 1 werd afgevoerd. Een tip, maak geen ruzie met de Poolse politie. Eenmaal in de trein ging het beter. Het was best druk en we liepen langs een hokje op die in eerste instantie vol leek, maar als je door de deur keek, was hij leeg. Het hokje leek vol, door de weerspiegeling, in elk hokje zaten spiegels. We hadden dus met zijn tweeën een hokje voor 8 in een volle trein. We hebben dus onze schoentjes uit gedaan en zijn heerlijk op de bank gaan liggen. De enige die langs is geweest is de conducteur. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit, want ik heb geslapen in de trein!

Om half 2 kwamen we aan in Pozna, we hebben de eerste beste taxi gepakt, die ons netjes thuis heeft afgezet en toen zijn we ons bed in gedoken. Het was wel wat anders dan het bed in het hotel.