Zurek & bigos - Reisverslag uit Poznań, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu Zurek & bigos - Reisverslag uit Poznań, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu

Zurek & bigos

Door: deniserosendaal

Blijf op de hoogte en volg Denise

01 Augustus 2010 | Polen, Poznań

Afgelopen vrijdag werd mij verteld dat ik maandag geen eten mee hoefde te nemen, omdat het maandag de naamdag van Anna is. Aangezien we 2 Anna’s op het werk hebben, betekend dit veel gebak. In Polen hebben ze naast de verjaardag ook een naamdag. Elke naam heeft een aantal data waarop het voor die naam Naamdag is. De personen met deze naam kunnen 1 van deze data kiezen, waarop ze dus trakteren. Ik ging er dus vanuit dat ik 2 gebakjes kreeg en heb gewoon brood mee genomen. Maar ik had gewoon moeten luisteren naar Justyna, want ik heb mijn brood maandag niet aangeraakt. Beide Anna’s kwamen met schalen vol taarten en cakejes binnen lopen. Om 10 uur werd alles klaar gezet en mochten we aanvallen. Natuurlijk moest alles uitgeprobeerd worden, want het enige dat mij bekend voor kwam was een muffin. In Polen wordt wel veel gedaan met gelatine, maar bijna alles was heerlijk. Alleen het gebakje van een of andere kaas vond ik niets, die andere 10 waren verrukkelijk.
Ik had mijn ouders in het weekend gevraagd om een aantal foto’s van thuis te sturen, zodat ik deze in Polen aan mijn collega’s kon laten zien. De reacties waren hilarisch. Aan de rundveevertegenwoordiger liet ik de foto’s van de oude en de nieuwe stal zien. Toen ik zei dat dit onze oude stal was, kon hij het niet geloven. Nee, dit is de nieuwe stal zei hij! Bij het zien van de nieuwe stal was hij sprakeloos. Verder zaten er ook een paar foto’s van onze barnevelders tussen. In Polen hadden ze ook nog nooit van zwarte kippen gehoord. Toen ik probeerde uit te leggen dat we de kippen voor de sier hebben en niet direct voor eieren of vlees, waren ze het spoor bijster. Je gaat toch geen kip houden omdat je hem mooi vindt!
Toen ik naar huis reed van het werk was er weer zo’n inhaal actie van een of ander Pool. Ik was hem net voorbij en toen scheurde hij achter mij met piepende banden van rechts naar links en weer terug naar rechts. Waarschijnlijk kwam er nog een tegenligger die hij niet had gezien. Maar als er iemand met piepende banden achter je langs scheert, schrik je wel even.
Woensdag werd er een grote bos rozen afgeleverd aan de balie. De bloemen waren voor Justyna maar er zat geen kaartje aan. Wij met de dames natuurlijk even lol trappen, is het een geheime liefde? Ze heeft haar vriend opgebeld en de bloemen waren toch van hem. Daarna kwam Otto met de reactie: wat heeft ie goed te maken? Als je zo’n grote bos bloemen krijgt, heeft hij iets gedaan!
Donderdag ben ik met Gerard mee geweest. Gerard is de pluimvee vertegenwoordiger. Het eerste bedrijf was van Dera Radoslaw,een bedrijf met 100.000 kippen in Witolcziu. Bij een stal was er een virus, dus daar hebben we niet gekeken, maar de andere 3 stallen heb ik wel gezien. In de eerste stal zaten 16.000 kippen van 6 weken, in de 2e stal 24.000 en in de laatste stal zaten de jongste, 28000 kippen van 34 dagen oud.
Momenteel is de regel nog dat er 20 kippen per m2 gehouden mag worden, maar deze regels gaan binnenkort veranderen. Dan mag er nog 33 kg vlees per m2 gehouden worden. Voor veel bedrijven gaat dit grote gevolgen hebben.
Op het 2e bedrijf van Domiczew Pin Silna kreeg ik eerste een kip te zien van 8 kilo. Toen de andere kippen weg gingen was deze nog niet helemaal goed en nu blijft ie in een apart hok op het bedrijf. Het was echt een gigantisch beest, maar had nog geen last van haar poten. Meestal is het probleem bij vleeskippen dat ze door hun poten zakken omdat ze te zwaar zijn, maar deze rende nog hard genoeg weg van haar baasje. Dit bedrijf had 80.000 kippen.
RSP Tuczpy, het derde bedrijf in Tuczpy had 10.000 ganzen. Dit was ook erg gaaf om te zien. Het grootste gedeelte liep buiten, maar er was ook een stal. Bij deze boer brachten we een bezoekje, omdat hij een contract moest tekenen. Hij heeft namelijk niet genoeg geld om het voer te betalen, dus verkoop hij de granen die hij op zijn land verbouwd aan Cehave om zijn schuld af te betalen.
Voordat we naar het laatste bedrijf reden, zijn we eerst nog gestopt bij een restaurant om even te plassen en wat te eten. Natuurlijk werd ik voor het blok gezet. Ik moest van Gerard ook een soepje mee eten en dan wel een echte Poolse soep, urek. Het was best lekker, met aardappels, worst en champignons. Alleen het hele ei in mijn soep, dat waarschijnlijk boven een pan kokend water kapot getikt is, ging mij te ver. Die heb ik als enige niet opgegeten.
Het laatste bedrijf was van Frckówiak Miroslaw in Kacklin. Hij had het grootste bedrijf. Er waren 7 grote stallen, met een totale cappaciteit van 350.000 kippen. Alleen stal 1 en 3 zaten vol met kleine kuikentjes die net een uur geleden op het bedrijf waren gearriveerd. In stal 1 zaten 20.000 kuikens en in stal 3 zaten 25.000 kuikens. Stal 3 heeft een capaciteit van 25.000 kippen, stal 4 kan 44.000 kippen aan, in stal 5 kunnen er 45.000, in stal 6 wel 60.000 en stal 7 was helemaal gigantisch, hier konden 75.000 kippen in!
De volgende dag vertelde ik heel trots op het werk dat ik dus urek had gegeten, blijkt dat niemand op het kantoor dit lekker vind. Ze vroegen aan Gerard hoe hij mij dit had kunnen laten eten. En om mijn Poolse maaltijd kompleet te maken kreeg ik een bakje bigos mee naar huis. Bigos is een pools gerecht met zuurkool. Ik wilde dit zelf gaan maken, dus adviseerde ze mij om het ook eerst in een restaurant te eten, zodat ik weet hoe het smaakt. Toen zei Jola dat haar moeder het gister had gemaakt en dat er wat over was, dus dat kreeg ik mee naar huis. Ook dit was weer lekkerder dan ik had verwacht.
In het weekend heb ik alleen maar gezwommen. Ik wilde zaterdag eigenlijk naar Szamotuly gaan, maar ik moest wachten op de mensen die mijn kamer kwamen schoonmaken. Achteraf kwamen ze pas om 4 uur en waren ze om half 5 klaar. Van de winkelcentra weet ik dat ze in het weekend gewoon tot 8 uur open zijn, maar of dit ook voor de winkels in een dorpje geldt, weet ik niet. Aangezien het toch een 30 kilometer rijden is naar Szamotuly, heb ik de gok maar niet genomen. Zondag was het 30 graden en het is ’s ochtends altijd vroeg licht, dus ik was weer eens om 6 uur wakker. Om 7 uur had ik er genoeg van, toen ben ik maar gaan eten en om 8 uur lag ik in het water. Ik was als enige auto op de parkeer plaats, er las 1 vrouw op het gras, 1 oudere man zat op een bankje en er lag een groepje van ongeveer 5 tieners aan het water, maar ik was de enige in het water. Dat was echt heerlijk!

  • 02 Augustus 2010 - 07:03

    Marieke:

    lekker druk bestaan daar in polen ;-)

    ben benieuwd wat je straks allemaal voor ons gaat koken. Weet niet of ik je dat nog wel toe durf te vertrouwen :-P

    Leuk dat je zoveel verschillende poolse dingen te zien en te proeven krijgt. Geniet er nog van!!!

    liefs marieke

  • 03 Augustus 2010 - 16:25

    Mark:

    Als ik het zo lees begon je bijna te kakelen na die kippendag!

  • 03 Augustus 2010 - 21:00

    Anita Rosendaal.:

    Hallo Denise,
    Heb je nog een foto van die zware kip van 7 kilo gemaakt? Ik zou die wel eens willen zien!!
    Je hebt beter weer dan wij hier.
    Nog veel plezier daar.

    Groetjes van Tonnie en Anita.

  • 04 Augustus 2010 - 13:36

    Shirley:

    hallo Denise, zo eindelijk tijd voor mijn vakantieverslag. Wij zijn met Hugo en Niels in Zeeland, (eiland Walcheleren)(strand Dishoek) geweest. Op de (boeren)camping stonden 25 caravans en dat is weinig omdat er vorig jaar 4000 stonden in zuid frankrijk. Het weer viel ondanks af en toe een bui mee en we zijn toch nog (asociaal) bruin geworden. Als Hugo en Niels bij zee aankwamen waren ze niet meer te stoppen. Zwemmen, in de golven duiken en graven totdat het vloed werd. Dit jaar hadden ze beide een skimbord. Hiermee kun je over de vloedlijn scheren. Actie dus! Niels had afgelopen jaar een vlieger gekregen die we nog gingen proberen. tot onze verrassing was dit een bijzondere vlieger die je met twee handen moet besturen. Na enige malen oefenen had Hugo het als eerste door. Daarna volgde Niels snel. Actie dus! Het vliegeren is bij ons uitgebreid met een matrasvlieger van 2 meter. Hiermee vlieger je op kracht en voel je de wind echt trekken aan je vlieger. Actie dus! Als er een keer harde wind is moet je deze echt proberen is echt gaaf om te doen. 's avonds vanuit de camping zagen wij de Lange Jan in Middelburg bovenuit de korenvelden uit steken. Hier zijn we op een dag naar toe gefietst en hebben deze beklommen. We hebben samen nog op een dag ruim 30 km gefietst. Dit vond ik best wel stoer van de kids. We hadden wel een fietsplan gemaakt en fietsten van de ijsboerderij naar het museumbunker in Zoutelande. Oh ja ik op mijn telefoontje ondekt dat je hiermee kan filmen. Ik hoop dat ik deze op een DVD kan branden. De hele dag filmen dus totdag iedereen er gek van werd, ha ha.Het Dishoekstrand is mooi. Het is het enige zuidstrand van Nederland. 's avonds heb je er mooi licht. Hier moet je een keer met Metrijs naar toe gaan. Gisteren zijn we met de kortingkaartjes van friese vlag vla naar het klimbos in Ermelo geweest. Dit is stoer en ja hoor Actie dus! mama shirley in de touwen. Na 1 route vond ik het genoeg. Dorus ging met de jongens nog een moeilijker parcour. En ik ging filmen. Dorus moest op een gegeven moment door ronde tonnetjes heen kruipen op 5 meter hoogte. Omdat hij zo lang is ging dit heel moeilijk. Hij kreeg de slappe lach boven en ik natuurlijk beneden filmen. Dit is mijn laatste vakantieweek. misschien gaan we morgen nog een dagje weg en dan is het gebeurd. Wel jammer ik geniet altijd heel erg om samen leuke dingen te doen. Gr Shirley

  • 05 Augustus 2010 - 14:09

    Robby & Mandy:

    Hallo Denise,

    Bedankt voor je leuke kaart. We hebben nog nooit post uit Polen gehad. Nog een paar weken en dan zit het er op. Je zult er wel naar uitkijken dat Metrijs op bezoek komt. Ga maar veel leuke dingen doen, dan vliegt de tijd voorbij. Veel plezier! Gr. Robby & Mandy

  • 05 Augustus 2010 - 14:09

    Robby & Mandy:

    Hallo Denise,

    Bedankt voor je leuke kaart. We hebben nog nooit post uit Polen gehad. Nog een paar weken en dan zit het er op. Je zult er wel naar uitkijken dat Metrijs op bezoek komt. Ga maar veel leuke dingen doen, dan vliegt de tijd voorbij. Veel plezier! Gr. Robby & Mandy

  • 06 Augustus 2010 - 20:35

    Erika:

    Meid ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar!! :)
    Maar ik kijk er ook zeker naar uit dat je weer terug komt(A) haha! :P
    Liefs Erika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 24895

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Cehave stage in Polen

Landen bezocht: