Rundvee - Reisverslag uit Poznań, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu Rundvee - Reisverslag uit Poznań, Polen van Denise Rosendaal - WaarBenJij.nu

Rundvee

Door: deniserosendaal

Blijf op de hoogte en volg Denise

17 Augustus 2010 | Polen, Poznań

Eindelijk was het dan zover. Ik ging rundveebedrijven in Polen bezoeken. Kzrysztof was mij al een keer vergeten en toen wilde hij mij dezelfde dag meenemen, maar dan had hij maar 2 bedrijven. Toen heb ik tegen hem gezegd dat ik het liever heb dat we de bedrijven op een andere datum bezoeken, als het dan beter uitkomt. Dat zou vandaag dus wezen. Om 11 uur zou hij mij meenemen. Half 12 kwam hij het kantoor binnen. Toen vertelde hij mij dat hij eerst moest wachten op de nieuwe werknemer en dat we vandaar 2 bedrijven gingen bezoeken. Had ik dus net zo goed een week eerder meteen mee kunnen gaan. Weer een half uur later kwam Natalia een jongen een rondleiding geven en om half 1 was hij dan eindelijk zo ver dat we konden vertrekken.

Het eerste bedrijf was in Kaczlin van Witold Pastuszok. Hij heeft 25 koeien. Hij doet niet mee aan de melkcontrole, maar weet wel dat de koeien ongeveer 25 liter per dag geven. De verhouding van het vet en het eiwit in de melk was erg uit balans, dus er moest gekeken worden wat er anders moest. Toen ik daar aan kwam kon ik al zo 3 dingen opnoemen. De maïs die de koeien kregen was zo grof gehakseld, dat de koe het niet eens vreet en de korrels waren dus al helemaal niet gekneusd. De koeien liepen in een perceel met allerlei fruitbomen. Dit is ook niet goed voor de koeien, want ze vinden deze vruchten lekker, maar krijgen dan last van vergisting in de maag. Ook is er geen geld om de koeien te bekappen. Op het bedrijf was een melktank van wel een hele 1.500 liter! En een 2x4 melkstal, maar wel met automatische afname.

Het volgende en dus alweer het laatste bedrijf was een top boer, met 55 koeien. Hij had 3 jaar geleden een nieuwe stal gebouwd, heeft een productie van 29 liter per dag per koe en doet wel aan de melkcontrole.

Onderweg zijn we ook nog langs een boerderij opgereden die van een advocaat en 3 rechters is. Als ik het goed begrepen heb, had dit bedrijf 600 koeien, maar deugden ze niet.

Om 4 uur arriveerde ik weer in Szamotuly, dus ik kon meteen naar huis. Ik heb aardappelschijfjes in de oven gedaan, daarnaast hadden we een overheerlijke spare rib en boontjes in een ham/kaas sausje. Daarna hebben we nog een paar foto’s bekeken van het weekend in Kraków en toen wilde we naar de botanische tuin in Pozna gaan. Maar toen we daar aankwamen stond er een man in een hokje heel erg moeilijk te doen. Maar ja, wij snapte er natuurlijk niets van. Het enige dat we begrepen was dat we waarschijnlijk niet naar binnen mochten. Op de parkeerplaats vonden we toch nog een bordje met de tijden erop. Om 6 uur mocht er niemand meer naar binnen en het was 7 uur.

Maargoed we waren al op weg naar het centrum, dus konden we ook wel doorrijden. Ik moest altijd nog het oude marktplein van Pozna zien. We hebben een aantal rondjes gereden op zoek naar een parkeerplaats en toen zijn we lopend verder gaan zoeken. We kwamen bij een plein, zag er allemaal erg mooi uit, maar nergens een kroegje. Dus dat kon het marktplein niet zijn. Dus hebben we het maar even aan een stel jonge voorbijgangers gevraagd. We zaten er niet zo heel ver vanaf. Nu snap ik ook waarom ze vonden dat ik daar een keer heen moest, want het is echt prachtig. Overal staan fonteinen en beelden en helemaal rondom het plein staan allemaal “tuinen” zoals Anna deze noemde. Het zijn allemaal kleine ophogingen met daaromheen een hek en vaak lampjes en op die ophoging is dan een terrasje waar je wat kunt drinken. We zijn eerst het hele plein rond gegaan en toen zijn we bij het leukste terrasje gaan zitten. Ik moest nog rijden, dus ik had een jus ‘d orange en Metrijs ging lekker aan de cocktail. Ook hebben we samen een stuk warm appelgebak met slagroom en chocoladesaus opgesmikkeld. Het was super gezellig een mooi, maar ik moest natuurlijk de volgende dag weer werken, dus we zijn lekker op tijd terug gelopen.

Het viel mij in Kraków ook al op, maar nu werd het helemaal bevestigd dat echt in elke straat een bruidszaak zit. Dus onderweg hadden we nog genoeg te zien aan winkels, pleintjes en mensen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 24893

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Cehave stage in Polen

Landen bezocht: